• Vad är en reumatisk sjukdom?

    En reumatisksjukdom är en inflammation som ger kronisk värk i leder och är dock svårare att bli av med. Den sätter sig på stora leder som knä-, fot- och handled. Även käkleder och nacke kan inflammeras ( som i mitt fall = knä). Jag har en barnreumatism eftersom att jag fortfarande är barn. En reumatisk sjukdom sitter hela livet, men man kan "växa-ifrån-den" = att den inte märks av, men finns endå där. Jag har läst på internet att av alla barn som får ledinflammationer tillfrisknar 75 % utan några eller med mycket små följdbesvär. 

    Så den finns alltså där men man märker aldrig av den, i bästa fall så hoppas jag att det blir så för mig jag skulle göra vad som helst. 


    Kortfattat: 
    En reumatisk sjukdom = kronisk värk i leder = gör ont hela tiden.
    Den kan försvinna = den finns kvar men man märker inte av den = inga besvär = som bortblåst.
    Enda sättet att "bota" den är med cortison och naproxen (som jag tar nu).


    Här kan ni läsa mer om barnreumatism:

    https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagnoser/barnreumatism-juvenil-idiopatisk-artrit-jia/


    Kommentarer












    Trackback