• Foder

    Idag så hade jag lite extra tid över i stallet. Så jag kikade på våra fodersäckar, vad som riktigt innehåller i betfor och mineralerna. Jag har själv aldrig kommit på tanken att läsa ordagrant vad det innehåller, varför vet jag inte riktigt. Bara mest tänkt på vad fodret ger för effekter. 

    Hurran får nu:
    Morgon: 1/4 kg havre, 1/4 betfor kg och ½ dl mineraler - 3 kg hösilage
    Lunch: 2 kg hösilage
    Kväll: 1/4 kg havre, 1/4 betfor kg och ½ dl mineraler - 3 kg hösilage.

    Hurran får alltså samma mängd kraft och hösilage morgon och kväll. Och endast 2 kg hösilage till lunch.

    Jag tycker att Hurrans foderstat fungerar riktigt bra. Vi har inte analyserat höet heller så det har gjort det svårt att räkna ut en foderstat. Stallägarna är mycket kloka och har fött upp hästar som presterar högt, de har otroligt duktiga och friska hästar! De har hjälpt mig med tips och råd om hur mycket mat hon ska ha. 

    I vintras (januari) fick hon bara några nävar havre. Det gjorde att hon inte orkade typ någonting när vi red på bana. Då ökade jag givan till 1/4, nu går hon som ett spjut! Iband lite väl spjutfort, pigg och glad är hon haha! Då är det uteritterna jag syftar på. Inne på banan slöar hon mer än gärna ;) 


    Nu var det också ett tag sen vi red ett pass på ridbana då det har börjat tina då det bara är slask och blött!
    Hade hopp om att det kanske skulle kunna gå att rida på den inom några dagar men självklart så ska det börja regna.. Än så länge så är det alldeles för blött. *suck*
    Ett uppvaknande eller två kan behövas på våra dressyrpass. I hoppningen så är det bara att tuta och köra, hon älskar verkligen det! (om ni kollar på tomasbilderna så ser ni att örona är spetsade framåt HELA tiden! Lika så på filmen.)


    Nu är min fråga till er, hur mycket foder får era hästar, grov som kraft?
    Har ni räknat ut en foderstatus eller gått på egen känsla?





     

    Kommentarer
    Postat av: Emma

    Mina hästar går på lösdrift och får tillgång till 20 kg hö. Jag antar att ponnyn äter ca 8 kg och att storhästen glufsar i sig resten. Höet är analyserat och utfodrar efter uträknad foderstat även om det inte blir helt korrekt då jag inte har riktig koll på vad var och en av hästarna får i sig. Sen får de mineraler upp till, inget mer behövs :)

    Svar: okej! :)
    Sandra Ledin

    2013-04-18 @ 20:08:30
    URL: http://www.saqubeck.blogg.se
    Postat av: Camilla Robertsson

    Jag har alltid fodrat på känsla och tittat på hur hästarna ser ut, och tycker att det har fungerat bra :)

    Gabbi får just nu mycket hö, typ 3,5 kilo hö morgon, lunch, eftermiddag och 4,5 kg kväll skulle jag gissa. 1 kg groov 125 morgon och kväll. Men det kommer jag dra ner på när hon har gått upp mer i vikt och satt mer muskler.

    Lukas får 11 kg hö om dagen och 0,75 kg korn, 0,25 kg groov 125 på kvällen. Nu ska han bara hålla hullet och inte göra något mer :)

    Btw så är ridbanan på torpet bra, och den tål ganska mycket regn :)

    Svar: Låter kanon! Åh super ska dit på tisdag! Kommer du dit och kollar eller? :D
    Sandra Ledin

    2013-04-18 @ 20:27:45
    URL: http://unafraid.blogg.se/
    Postat av: Karin

    Min tvååring får havre, kraft plus protein och lusern hackad strå, och mineraler. Sjuåringen får en näve havre och lite lusern, bara för att han inte ska bli utan när den yngre får. Vi har inte analys på höet, och har aldrig haft. Det har alltid fungerat bra ändå:)

    2013-04-19 @ 11:24:23
    URL: http://www.fossig.blogg.se
    Postat av: Camilla Robertsson

    Jag tror inte att jag hinner komma förbi tyvärr! Jobbar till fyra och har sen två stall att fixa :)

    2013-04-19 @ 21:38:57
    URL: http://unafraid.blogg.se/
    Postat av: Kajsa

    Just nu bantas Moalina eftersom hon blev väääldigt tjock efter att ha gått på höbal hela vintern...så nu får hon 3 kg Hö morgon,lunch,kväll:) Sedan får hon 0,5 liter kraft morgon å kväll + b-vitamin och 1/2 msk vitlökspulver :) Fatin får 0,25 liter kraft och b-vitamin och 3 kg Hö hon med :)


    Svar: Härligt! :D
    Sandra Ledin

    2013-04-20 @ 21:22:35
    URL: http://kajsens.blogg.se












    Trackback