• Första Marie-träning √

    Igår så red vi för Marie för första gången, ett dressyrpass på ca 30 minuter.
    Jag började med att värma upp, tempoväxlingar i skritten. Göra halter och bara rida med hjälperna.
    Kortade upp tyglarna och började att mjuka upp henne, ledande tygeltag och använde innerskänklarna och stödde på ytter. 

    Efter lite uppvärmning så fortsatte jag att göra ledande tygeltag och gå in på volten. Hurran började protestera lite grann och takta som hon gör då hon tycker det blir lite jobbigt. La in trav och red runt fyrkanten och någon volt lite då och då. Fick jättemycket beröm av Marie!  Gjorde övningen i båda varven och Hurran var såååå duktig! :)

    Marie har aldrig sett hur Hurran rör sig tidigare så vi visade upp oss i alla gångarter. Gjorde en helt vanlig galoppfattning som blev vääldigt slarvig. Tog en ny och den blev MYCKET bättre! Gick in på volten och skulle från trav göra en galoppfattning på långa tyglar, var ganska skeptisk att nää det blir nog bara en slängtrav utav det hela, men så blev det icket ;) BAM! Så fick vi in världens kanon fattning! Hade lite kortare på ytter så hon skulle ta stöd. Bröt av och gjorde en till fattning, lika bra den också ihhihihihi. :)

    Bytte varv och första galoppen gick åt pipan, taggade ner Hurran och gjorde en ny, mycket bättre! Låg på volten och bröt av, och en ny fattning. Hon var kalasduktig! Efter det så travade jag en liten stund och sen skrittade av.

    Är jättenöjd över passet och det kunde inte ha gått bättre!

    Har fått en massa bra tips på vad jag ska tänka på, varför det blir si och så, osv..

    T.ex i galoppen, då hon trampar under sig och jag känner att jag har stöd från munnen, om jag då råkar av misstag göra en liten rörelse med yttern så blir hon förvirrad och höjer huvudet, inte högt utan bara lite grann. Då vill ju jag att hon ska komma ner som hon redan gjorde, men då blir hon osäker och höjer huvudet för att ha en chans att fortsätta hålla galoppen. Då ökar hon på litegrann, inte så mycket och då bromsar jag naturligt vis för att komma tillbaka i samma tempo. Signalerna blir fel :/ Hurran är verkligen en ponny som är sin ryttare till lags! Gud vilken häst alltså! ♥

    Så vi ska jobba bort det där, bygga upp ett förtroende så hon ska känna sig trygg och våga ta stöd på ytter utan att tjollerfian där uppe ska sabotera allting. ;)  Nu tar jag inte ens i tyglarna när vi ska sakta in, jag använder  rösten. :) Igår så bröt hon av jättefint och hade med sig hela baken när vi bröt av. Förr blev det bara flamsigt med benen och alla håll XD ta det med en nypa salt ;)

    Men nu är vi på rätt spår! Från och med nu Marie-träning en gång i veckan framöver! ;)


    Kommentarer
    Postat av: Anton Johansson

    Frukt

    Svar: kan du ge dig tusan på
    Sandra Ledin

    2013-01-29 @ 22:45:53












    Trackback