• Dressyr med markarbete

    Idag så red jag på banan, denna gång med sadel hehe!

    Målet idag var att ha ett bra tempo, jämna galoppsprång, en bra form och ha bogarna i skick. Och ska jag vara helt ärlig, så tycker jag att passet gick kanon!

    Idag hade jag bytt bett till det tvådelade för att se hur det känns, det 3 delade har inte alls fungerat bra senaste tiden så varför inte testa att byta? Det var ett smart drag av mig! Satte också på förbygeln som ett liten "hjälp". Nu så är det verkligen droppen, jag vill ha bort den där f*rbannade underhalsen!!! Passet gick helt över förväntan, amagaaaad! Skrittade ju fram i 10 min på långa tyglar och kortade sen lite till och började trava. Hurran hostar nästan alltid i början av varje pass och det har hon gjort ända sen hon blev min. Så jag brukar låta henne gå på långa tyglar tills hon har hostat klart, sen börjar vi jobba lite smått!

    Idag så var det ställa böja som gällde, kan säga att hon skötte det som smäck! I alla omställningar så böjde hon så fint åt andra hållet. I början så var det lite "titta upp" men sen så gjorde hon inte det. Red nästan exakt lika mycket i båda varven, gjorde volter, ställde utåt, ökade traven m.m. Lät henne skritta en stund och sen ta tyglarna igen och skritta på korta tyglar. Det var hon duktig på! Travade och sen tog jag en galopp, andra fattningen blev godkänd! La mig inte över henne som jag brukar göra, glappar i tyglarna och böjer mig fram, dressyrstjärnan het self! Nej men det blev bättre och bättre! Hurran hade en jämn och fin galopp i ett himla bra tempo! Hon var inte särskilt svårt att jobba ner heller. Hade två stycken galoppbommar som jag red mellan och hade ett jämt tempo mellan dem,
    Tomas som gav mig det tipset!...

    Bytte varv och tog en galopp, hon blev nästan lite fartigare så blev lite tuffare att få ber henne. Men sen så! Gjorde galoppombyten i varje varv, en gång fick hon nåt cp byte och det tog låg tid innan hon kom in i rätt galopp. Hon byter alltid, bakre delen blir ibland fel så då låter jag henne öka lite så är baken på plats igen :)

    Sen så travade jag väldigt lugnt och skrittade ut en sväng som slut på hela passet, som sagt väldigt nöjd! Hade en bra inställning och musik i ena örat så det gjorde det hela bättre! Glad för att jag bytte bett också! Nu får vi se om förbygeln sitter kvar resten av passen men känns som en bra "livlina" och hjälp nu då jag verkligen är tjurig och ska ha bort underhalsen. Sätter inte alla möjliga tyglar, snoddar, bett osv på min häst ifall något snille får för sig det. Kan vara bra att informera folk om det ;)


    Kommentarer












    Trackback