• Hur jag lägger upp ett veckoschema

    Jag strävar alltid efter dessa moment när jag lägger upp ett veckoschema:

    Vila 1-2 dagar i veckan
    Rida ut 2-3 dagar
    1-2 dressyrpass

    Sen markarbeta anser inte jag som livsviktigt i nuläget, men det isf 1 gång i veckan och ev. ett hoppass. Det varierar så otroligt mycket på tid, kondition, väder, underlag osv.. Jag hoppar inte nu och inte gjort det sen september. Nu anser jag det viktigaste är att bygga muskler och kondition, sen kan man ta tag i hoppningen men jag är inte den som lägger upp ett hinder på 1 m det första jag gör. Förra veckan markarbetade jag och det bestod av 3 bommar på marken som jag travade över, ni förstår hur avancerat det är?

    Och det passet tränade jag även tempoväxlingar, galopperade mot bommarna och bröt av, samma sak efter, la in halter och tränade galoppfattningar, ni förstår? Det behöver inte alltid vara superavancerat, speciellt inte när vi inte gått över en bom på ett halvår typ..
    Men nu ska vi igång igen och markarbeta gör jag redan på torsdag och vi ser vilken övning jag kör på då!

    Viktigaste är att det känns bra och att man inte ska gå för fort fram, även om jag skulle kunna lägga upp några hinder nu och hoppa så gör jag inte det för att det finns ju en poäng med att markarbeta, träna lydnad, tempot osv.. Utan lite markarbets träning går det ju inte att hoppa lika bra som om det skulle kunna göra gå ifall man har tränat på det i låga höjder och med markbommar/upphöjda. Samma sak man har inte hoppningen om man inte har dressyren. Hoppas ni förstår min syn på planering inom ridningen.
    Ha det bra :)


    Kommentarer












    Trackback