• Longering

    Idag så blev det ingen lektion för Marie utan jag longerade istället!

    Det var ett riktigt bra tag sen vi longerade sist, typ januari (?). Så det var på tiden! Idag så gick det jättebra! Hon var jättelyhörd på min röst och gjorde precis som hon skulle, ibland då ;). Nej men förut så kopplade hon bort mig rätt så flitigt så det har skett framsteg! Såg hur hon vinklade öronen inåt mot mig så hon lyssnade verkligen på mina kommandon. Först så skrittade jag fram henne och la sen in trav. Bröt av och la in trav igen. Så höll vi på ett tag och det gick bra!:)

    Sen la vi in lite galopp, förr så vände hon bara skallen inåt och la öronen bakåt som protest, men fortsatte att springa. Nu så tjuvgaloppade hon lite grann bara då jag smackade igång henne i trav hihi. Gick skitbra första gångerna sen la hon bara örona bakåt och ökade traven så det var bara att göra om igen tills det blir rätt! Tillslut gick det så jag gav mig och byttevarv till vänster.

    Då var hon pigg och alert men tjurig i galoppen så manade på henne lite grann med spöet. Då tog hon fart jädrar anamma! Hon brukar göra så när man säger till att hon ska vakna upp. Hon gjorde ett fett bocksprång och sen så galopperade hon varv på varv på varv så det var bara att säga "ptroo" så saktade hon av sen! Behövde bara säga galopp till henne så gjorde hon det och då blev jag riktigt glad att hon lyssnade så pass :D

    Testade i höger varv igen men njaa de vart lite svårare, manade på och då gick det bättre! En gång så gick det lite för fort och hon lutade riktigt mycket i kurvorna så försökte få ner henne i varv. Hon lugnade ner sig och bröt av till trav, sen gjorde hon halt och tittade på mig och sprang ut på spåret igen och gjorde så några gånger. Sen så fick hon bryta av och bara skritta och sen tog vi en trav och galopp under kontroll, hon var jättefin då! Så sen led longeringen mot sitt slut. Tog in henne i stallet och pussade på henne, hihi hon är så himla gullig. Världens bästa!

    Två fina bilder från idag hahaha:


    Kommentarer












    Trackback